Лятно утро, неделен ден. Отправяме се към красивия и прохладен тревненски Балкан, с крайна цел връх Бедек. Разходката ни започва от гара Кръстец, през хижа „Българка”. Крачейки по стръмните пътеки, се чудим откъде са се взели браздите от автомобилни гуми. Излизаме на горски път, и изведнъж оглушителен тътен нарушава тишината. Не след дълго десетина мотористи профучават край нас, оставяйки след себе си кълбета прах и пушек. После и още, и още... Свикваме някак си. Нали сме в планината, и наоколо е толкова хубаво?! Изкачваме се до „Бабиния Райкин чучур”, и спираме за кратък обяд край дървена масичка под вековните букове. И... отново мощен тътен. Едвам успявам да бутна багажа под пейката и машините се изстрелват нагоре на няколко сантиметра от мен. Предвидливо се изместваме, защото поредицата сякаш няма край, и набързо приключваме с почивката. Водачът ни вече е на криволичещата пътека, и нова група „смелчаци” едва не го отнася. Чудим се, дали и накъде щяхме да успеем да кривнем, ако ни бяха застигнали по-нагоре. Вече сме на метри от Бедек. Еуфорията надделява над умората и горещината, и крачим бодро нагоре. Изневиделица срещу нас отново изникват онези с моторите, носят се по-бързо от вятъра, и ни засипват с прах. Същото е и на върха. За половинчасовата ни почивка покрай нас от различни посоки преминаха може би всички разновидности на т.нар. „off road”-возила.
Оказа се, че няма законово основание безразборно препускащите в планината мотористи да бъдат спрени.
„ПП „Българка” няма план за управление, и затова няма механизъм, по който да ги спрем”, обясни неговият директор инж. Мая Радева. Тя уточни, че до месец се очаква да бъде подписан договор за безвъзмездно финансиране на проект за изтовяне на плана, който трябва да бъде реализиран за 3 години. Едва тогава ще има и режим на зониране на територията на парка. Г-жа Радева не отрече, че off road-ът в региона става все по-масово явление, и че това е проблем. По думите и, ако има нарушения на горската среда, контролът трябва да се осъществява от държавните горски стопанства.
„В момента не е регламентиран този въпрос”, каза директорът на ДГС – Плачковци инж. Иван Млеченков. Стана ясно, че има такса за организиране на off road мероприятия, горските стопанства издават разрешителен режим. До сега обаче от ДГС – Плачковци е издадено само едно разрешително през 2008 г. Самата такса пък не е заложена в закон, а в постановление на МС за организиране на off road състезания. Г-н Млеченков коментира, че „off road-ът е доста масово явление напоследък”, като „мода”. По думите му „всеки ходи където си иска, а средствата за охрана са твърде ограничени, и контролът е занижен”. Той изрази надежда, че с новия закон за горите, който ще влезе в сила идната година, нещата ще си дойдат на мястото, тъй като в проекта е заложен редът, по който могат да бъдат забранявани за движение горски пътища. В момента не е регламентирано дали и къде off road-аджиите имат право да минават. Според г-н Млеченков „това хоби не е природосъобразно”, тъй като образуваните от моторите коловози и разрушените горски пътища водят до ерозия, смущават се и дивите животни.
Цветанка АНГЕЛОВА