Георги КОЛАРОВ - координатор на проекта за осъществяване на подхода „ЛИДЕР” на територията на общините Трявна и Дряново
Общините Трявна и Дряново, обединени в една територия „Земя на майстори”, продължават активна работа по подготовката на стратегия за конкурентоспособно териториално развитие. Наскоро в Дряново се проведе четвъртата сесия на териториалния обществен форум, като основната задача на участниците бе планирането на визия и приоритети за развитие на територията. За повече информация по темата потърсихме координатора на Териториалния екип на проекта Георги Коларов.
„Осъществяването на подхода „ЛИДЕР” се състои от създаването на действаща система на публично-частно партньорство и стратегия за местно развитие за периода 2011-2013 г., с която се кандидатства за финансиране пред МЗХ - уточни той. - Когато говорим за създаване на публично-частно партньорство, всъщност се има предвид - учредяването на сдружение с нестопанска цел в обществена полза - Местна инициативна група (МИГ). След проведените четири териториални форума, бе взето решение въпросното сдружение да се състои от около 30 души на балансиран принцип между общините Трявна и Дряново. За в бъдеще то ще продължи да приема и други членове. В сдружението задължително трябва да участват и общините. Затова, на вчерашното си заседание (Б.Р. 25 март) Тревненския общински съвет реши общината, в качеството й на юридическо лице, да участва в сдружението и да бъде представлявана от Кмета. ОбС номинира и четирима човека, които ще представляват публичната власт и ще членуват в него като физически лица. Предстои Общинският съвет в Дряново да вземе аналогично решение. На последната сесия на териториалния форум бяха номинирани десет човека от двете общини, които също ще бъдат сред учредителите на МИГ. Предстои останалите членове да бъдат избрани на публични срещи в двата града.
- За кога е насрочен избора на ръководни органи на Сдружението?
- В средата на април ще се проведе Общо събрание, на което ще бъде избран Управителен съвет. Засега е решено той да се състои от девет члена. На събранието ще бъде избран и председател, а след това предстои регистрация на сдружението в Габровския окръжен съд, а после и в Централния регистър на министерството на правосъдието. След регистрацията сдружението трябва да избере т.н. Изпълнителски състав от четирима души - изпълнителен директор, технически сътрудник, счетоводител и експерт по проектите и да сключи споразумение с него. Именно Изпълнителския състав ще подпомага хората при писането на проектите, ако стратегията бъде одобрена за финансиране.
- Значи целият този процес от внасянето на проекта до неговото одобрение за финансиране ще се случва тук, на място, а не в министерството?
- Такава е идеята. Подадените проектни предложения ще бъдат оценявани тук, на място, от експерти, след това и от т.н. Комисия по проектите. И едва след като бъде одобрен даден проект, ще бъде сключен договор между бенефициентът (Б.Р. получателят на средствата) и Разплащателната агенция в София. Важното е, да се знае, че ако стратегията бъде финансирана, хората ще могат да ни търсят не само с готови проекти, но и с идейни предложения. И, ако се прецени, че идеята си заслужава - освен консултация, те ще получат и съдействие при разработването на проекта.
- На какъв етап е разработването на Стратегията?
- Събрали сме базата данни, изготвен е и профил на територията на двете общини, предстои да чуем коментара на експертите. Беше проведена и работна среща относно възможните мерки, които биха могли да бъдат прилагани на нашата територия с оглед на нейната специфика.
Всички участници във форума се обединиха около тезата, че водещата цел на стратегията трябва да бъде - „Повишаване качеството на живот”. Разбира се, има и доста подцели, съобразени с конкретните дадености и възможности на двете общини. В процентно съотношение е определено приблизително и какво ще бъде финансирането по отделните оси. Продължаваме да работим усилено, тъй като срока за внасяне на документите за финансиране на стратегията изтича на 31 май.
- А какъв е размерът на финансовата рамка?
- Максимумът е 2 млн. евро с опция за още 500 000 евро, като 20 процента от тези средства са за управление и обучение, а останалата част е за финансиране на проекти. Сумата е голяма, но срокът за изпълнение е твърде кратък и, ако ни одобрят, най-вероятно няма да успеем да използваме целия финансов ресурс. Затова в периода, в който се извършва оценката на стратегията, членовете на Местната инициативна група ще преминат интензивно обучение по администриране и писане на проекти, за да може, ако ни финансират - веднага да започнем работа. Повече информация по темата, новини и покани за предстоящи събития, можете да откриете на нашия сайт: http://mig.tryavna.biz/.
Въпросите зададе
Галина ИВАНОВА