На това залага германският експерт по архитектурно и градско планиране Ролф Камп, който от 1-ви до 20-ти септември бе на работа в нашата община за изготвяне на съвременна концепция за организацията на движение и паркирането. “Целта е да направим трафика по-безопасен и по-бавен”, заяви инж. Камп пред общинската комисия по безопасност на движението, която заседава в тази връзка на 17-ти септември. Според него изграждането на кръгови движения е най-доброто решение на проблема с автомобилния поток в Трявна. Другият вариант са светофарите, което обаче ще струва значително повече, и е необходима поддръжка. “Кръговите движения са по-удачни за шофьорите, трафикът просто влиза в тях, без да се налага спиране”, аргументира се Ролф Камп. В своя идеен проект той предвижда изграждане на кръгове с диаметър от 20 до 24 метра на няколко кръстовища по улиците “Стара планина”, “Индустриална”, “Васил Левски” и “Ангел Кънчев”. Сред тях е например пресечката до стадиона, където, по наблюденията на германския специалист, въпреки т. нар. “легнали полицаи” и дежурните екипи, шофьори се надпреварвали с 80 километра в час. Друга важна цел, визирана от г-н Камп, е свързването на двете части на пешеходната зона на Трявна при възрожденския площад. По думите му, на това историческо място, което е не само национално, но и световно наследство, трафикът е ужасен. Потокът от пешеходци е голям, а през цялото време те са притеснявани от преминаващите коли, или поне от тези, които искат да паркират. Поставен бе и друг “познат” проблем – за ограничителните мерки и контрола за движещите се през пешеходната зона автомобили. Ефикасно, но изключително скъпо решение могат да бъдат хидравлични колони в определени точки на зоната, които се контролират с кодиран чип, сподели Ролф Камп. Той не пропусна и въпроса с безразборно паркираните по тротоарите автомобили, чийто собственици разполагат с гаражи или дворове, но са предпочели да ги използват за работилници, складиране на материали и т.н. “Изключително важно е да образовате хората, да ги научите да спазват правилата”, обърна се специалистът към членовете на общинската комисия. В хода на дебатите се достигна до още едно заключение – при издаването на разрешителни за хотели да се изискват места за паркиране. Стана ясно, че реализирането на амбициозния план на Ролф Камп за подобряване трафика на Трявна изисква доста време и средства, но поне три кръгови движения годишно е възможно да се изграждат, като не се подминават и визираните от него проблеми на околната и градската среда. Проектът следва да бъде утвърден от общинския съвет, след което ще се премине към техническо проектиране.
Цветанка АНГЕЛОВА